رئیس کل دادگستری استان کرمان به موضوع تعیین تکلیف سد قدرونی راور ورود کرد

13:58 - 11 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۱۶۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کرمان به موضوع تعیین تکلیف سد قدرونی راور ورود کرد
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: به دلیل اهمیت موضوع آب شهرستان راور که از نظر کمیت و کیفیت مشکل جدی دارد و شرایط اقلیمی این شهرستان اقتضاء می‌کرد نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان برگزار شود تا آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با سد قدرونی مطرح شده و مشکلات پیش رو نیز مطرح شود تا در نهایت با رفع مشکلات مردم از آب این سد انتفاع ببرند.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان با اشاره به این مطلب که آب شهرستان راور از نظر کمیت و کیفیت مشکل جدی دارد و در سال‌های اخیر شرایط بحرانی‌تر شده است، افزود: افزایش کیفیت آب در شهرستان راور از خواسته‌های مردم این شهرستان از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بوده است و با ایجاد سد قدرونی، بارقه امیدی برای افزایش کیفیت و کمیت آب در شهرستان راور در بین مردم ایجاد شده است.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که دمای هوا در شهرستان راور بالاست، عنوان کرد: با افزایش دما میزان مصرف آب در این شهرستان افزایش می‌یابد و در روز‌های اخیر پیامک‌های بسیاری مبنی بر قطع آب و مشکلات ناشی از آن از سوی مردم به اینجانب ارسال شده است که پیگیری این مسائل بسیار مهم است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهارکرد: از قدیم الایام آبریز در محدوده سد قدرونی خوب بوده است و اخیرا نیز ۹۰۰ هزار مترمکعب آب پشت سد قدرونی جمع شده است که به دلیل عدم بهره برداری مناسب از آن در نهایت تبخیر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدی گفت: برخی از مناطق شهرستان راور مستعد بارندگی و سیلاب است و در صورت رفع مشکلات موجود و بهره برداری از سد قدرونی، ذخیره سازی مناسبی در این سد صورت خواهد گرفت.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: به دلیل اهمیت این موضوع و شرایط اقلیمی راور اقتضاء می‌کرد این نشست برگزار شود تا آخرین اقدامات انجام شده در رابطه با سد قدرونی مطرح شده و مشکلات پیش رو نیز مطرح شود تا در نهایت با رفع مشکلات مردم از آب این سد انتفاع ببرند.

وی بر تامین هزینه‌های مورد نیاز به منظور انتقال آب به شهرستان راور نیز تاکید کرد و ادامه داد: در صورتی که یک میلیون مترمکعب آب به این شهرستان منتقل شود، بسیاری از مشکلات مردم شهرستان به ویژه در فصل تابستان برطرف می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: املاک تملک شده در راستای اجرای پروژه سد قدرونی باید به نحو مقتضی و پیش بینی شده درطرح، مورد استفاده قرار گیرند و در کنار آن مشکلات موجود در محل جدیدی که برای روستای قطروئیه در نظر گرفته شده است نیز برطرف شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد: سوابق بند‌های خاکی نیز باید به دادگستری اعلام شود تا مشخص شود که چه تعداد دارای مجوز و چه تعداد فاقد مجوز هستند و قرارداد‌های موجود تا چه زمانی اعتباردارند و سپس تصمیم گیری درباره بند‌های خاکی انجام شود.

وی اظهارکرد: براورد هزینه پمپاژ آب نیز باید صورت گیرد تا با مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال راهکار‌های تامین اعتبار مورد نیاز آن اندیشیده شود.

وی بیان کرد: افرادی که سهمیه آب دارند و حرفه آن‌ها کشاورزی است نیز می‌توانند با مراجعه به امور اراضی جهاد کشاورزی، نسبت به دریافت زمین استیجاری جهت ادامه حرفه و کار خود اقدام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز گفت: سد قدرونی در روستای قطروئیه در حوزه قضایی شهرستان راور، جزء مصوبات سفر رهبری در سال ۸۴ است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۷ آغاز شده و تاکنون ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مهدی بخشی با اشاره به این مطلب که برای احداث این سد ۹۸ میلیارد تومان هزینه شده است، تاکید کرد: هدف از احداث این سد، تامین آب شرب راور و روستا‌های مسیر است.

وی بیان کرد: مهمترین مشکل در بهره برداری از این سد، عدم آبگیری آن به دلیل وجود ۵۳ بند خاکی و طرح‌های آبخیزداری در حوزه سد است.

رئیس حوزه قضایی شهرستان راور بر تعیین برنامه زمانبندی به منظور اجرای برنامه‌های مد نظر جهت تعیین تکلیف سد قدرونی تاکید کرد و افزود: اهمیت این سد برای شهرستان بسیار بسیار مهم است.

مسلم کاربخش ادامه داد: بزرگترین مشکل پیش رو نیز بند‌های خاکی است که باید تعیین تکلیف شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *